Enkla sommarluncher för både varma och kalla dagar

Sommar, sol, semester och sommarlov. Nog för att jag faktiskt tycker om att laga mat, men ledighetstider kan knäcka även mig. Frukost, lunch, fikor och middagar. Konstant hungriga aktiva barn och ett diskberg som aldrig tycks ta slut.

Men här tänkte jag försöka samla lite tips för att underlätta. Gör stora omgångar när du ändå är igång. Förvara i kylen, servera rester, se till att det blir rester.

Ägg
Alla i familjen äter ägg. Kokar massor på samma gång, skalar och lägger i kylen. De äts som de är, skivade på mackor eller i en sallad.

Omeletter som toppas med diverse påläggsrester, grönsaker etc. Har du kalla överblivna potatisar, skiva och släng med i omeletten.

Även stekt ägg på mackor.

Glöm inte heller bort de läckra skapelserna med både ägg och bacon.

Bröd
Mackor i mängd. Personligen undviker jag makor till frukost och tar hellre det till lunch. Barnen verkar med glädje kunna äta det hela tiden.

Varma mackor är också något som går hem hos hela familjen.

Eller varför inte baka Indiras Bosniska bagerigifflar och ha redo i frysen?

Wraps
Tunnbrödsrullar eller tortillasbröd. Möjligheterna är många. Här hittar du mängder med förslag på tunnbrödsrullar >>

Tonfisk och kycklingröror
En favorit att ha i pastasalladen eller som fyllning i wraps/dubbelmackor.
* Fredriks Tonfiskröra till picknicken
* Tonfiskröra med avokado, kapris och purjolök
* Kycklingröra med curry

Yoghurt/fil med flingor, musli och bär
overnight oats / kräm / fruktsallad
Fungerar lika bra till frukost som lunch eller mellanmål.

Recept på overnight oats >>

Smoothie
Varmt ute och ingen vill äta? Gör en smoothie, enkelt och gott! Recept hittar ni här >>

Tapas-varianter
Gör olika skålar med saker, sen åker de fram och tillbaka några gånger tills de är slut och då blir det något nytt i dem. Pasta är en bra grund, majskorn, ärtor, oliver, köttbullar, prins­korvar, salami, småtomater, grönsaksstavar (gurka, morot, paprika), krutonger, kex, melon, soltorkade tomater, bönor, kikärtor, marinerade vitlökar, såser, allt kan vara “tapas”.

Sallader / Pastasallad / Tonfisksallad
Gör en stor omgång eller ha alla ingredienserna i olika skålar så får man ta vad man tycker om. Bilden nedan har jag bloggat om för flera år sedan, men är fortfarande en riktigt bra bild att ha i bakhuvudet. Källa här >>

Quesadillas
Tortillasbröd över från fredagstacosen? För enklaste varianten, bara lägg på ost på en skiva och lägg på andra skivan som “lock”. Stek ett par minuter på varje sida i en het stekpanna så att osten smälter ihop bröden. Skär i “pizzabitar”.

Har du rester av tacofärsen? Lägg i lite sånt, eller påläggsskinka, eller laxskivor eller majskorn. Bara att lägga i dina favoriter.

Sill, potatis och Matjessallad
Sill hör inte bara midsommarfesten till, det är även perfekt att bygga sillmackor, äta som det är med lite potatis och/eller ägg till.

Själv gillar jag den här matjessalladen väldigt mycket. Eller den här nubberöran, perfekt på ett knäcke.

Pajer
Har du tid att planera är det ju jättebra att laga pajer i förväg. Finns hur många goda varianter som helst att göra. Vad sägs om Salami- och briepaj eller Filodegspaj med zucchini och ris.

Pannkakor
Här hittar du grundreceptet på pannkakor, gör en stor sats, frys in eller förvara i kylen. Pannkakor till alla >>

Håller du på med surdeg är dessa oslagbart bäst: Surdegspannkakor eller Ugnspannkaka på surdeg.

Soppa
Kan soppa vara något mitt i sommaren? Jadå, det finns både kalla och varma soppor. Ta de varma sopporna en regnig dag och gör Gazpacho när solen strålar som mest.

Nudlar fungerar hur bra som helst också. Piffa upp nudelsoppan med en näve djupfrysta ärtor eller majs. Gör en modern Ramen-soppa.

Picknick och utflykter
Det mesta jag skrivit om går såklart att ta med sig ut. Häll soppan i en termos så håller den sig kall eller varm. Jag har kompisar som stoppar glasspinnar i termosen också! Fungerar tydligen utmärkt.
Men bäst av allt är korv i termos!

..och bäst av allt. I utskriftsvänligt format att sätta på kylskåpsdörren!

Sommarmat lista

Lämna en kommentar




*