Test av Crock Pot Slowcooker och tillagning av Texas Chili Con Carne
Vi fick frågan om vi ville testa en Crock Pot Slowcooker. Jag hade läst lite om dem på nätet tidigare, men ska erkänna att jag inte hade någon större koll. Så givetvis tackade vi ja till att få testa. Leka med nya kökssaker är ju alltid kul!


Texas Chili Con Carne
till 6 portioner – tillagningstid 8 timmar
1,2 kg högrev
1 tsk salt
140 g skivat bacon
2-3 msk olivolja
1 finhackad liten gul lök
2 finhackade färska jalapeño
3 finhackade vitlöksklyftor
400 g krossade tomater (1 burk)
1 msk limejuice
4 dl vatten
1 msk maizena + vatten
salt
svartpeppar ur kvarn
Kryddblandning:
1,5 msk anchochilipulver eller 1 stor anchochili
1 msk chilipulver
1 msk spiskumminfrön eller 2 tsk mald spiskummin
1 tsk torkad oregano
0,5 dl vatten
Tillbehör (välj vad du gillar):
riven cheddarost
avokado, fintärnad
färsk koriander, finhackad
lök, finhackad
tomater, tunnt skurna
gräddfil eller crème fraiche
mjuka eller hårda majsbröd
majschips
olika bönor (varma eller kalla)
ris eller potatis
Putsa bort det mesta av fett och bindväv från högrevet och skär det i 3 centimeter tjocka grytbitar. Salta köttet med 1 tsk salt och blanda runt i en skål. Ställ undan så länge.


Mixa chili och kryddor till kryddblandningen. Rör om tills det blir en jämn röra. Ställ åt sidan.
Stek baconskivorna i en stekgryta på medelgod värme tills de blir gyllene och knapriga. Fiska upp baconskivorna och lägg undan så länge. Häll upp baconfettet i en kopp.

Bryn köttbitarna i omgångar i lite av baconfettet samt lite olivolja. Fiska upp köttet. Fräs lökhack i några minuter under omrörning. Tillsätt jalapeño och vitlök och fräs ytterligare ett par minuter. Ös ner chili- och kryddblandningen och fräs i ett par minuter.
Lägg ner brynt högrev, krossade tomater, limejuice och vatten. Täck med lock och låt din chili sjuda på låg värme i cirka 2 timmar. Tillsätt bacon de sista 5 minuterna.


Blanda maizena och vatten i en liten skål och rör ner i chilin. Rör om och värm upp chilin och se till att den tjocknar en aning. Smaka av med salt och peppar. Servera på en gång eller låt den stå i kylskåpet i 2 – 3 dagar. Chilin blir bara godare av det.
Servera din Texas chili med tillbehören samt mjuka eller hårda majsbröd, majschips, olika bönor (varma eller kalla), ris eller potatis.

Källa: Receptet kommer ursprungligen från boken Långkok av Jens Lidner, men finns även på recept.nu (länk)
Tillagning i Crock Pot: Jag följde i princip receptet ovan, alla sakerna förstektes i ett stekjärn, innan jag la ner dem i grytan. Sen fick det puttra på low 8 timmar. Resultatet blev väldigt mört och fint kött i en härlig chiliblandning.
Millans kommentar om maten: Detta var första testen med vår crock pot och receptet fick jag av en jobbarkompis, Daniel, som påstod att Jens Linders chili con carne förmodligen var världens godaste. Och efter att ha testat tror jag faktiskt att jag håller med. Glöm allt med vita bönor i tomatsås och tänk om helt och hållet, för detta är en chiligryta som inte liknar något annat!
Reklam:
Global Fiskbenspincett
Jag vet inte varför det dröjt så lång tid innan jag köpte en riktig fiskbenspincett. Att springa ut till garaget och leta upp någon skitig tång, diska den och använda har liksom varit standard. Men nu äntligen har jag köpt en riktig pincett och invigt den genom att plocka benen från en Skrei.

Pincetten ligger perfekt i min hand och jag får ett bra grepp om benen. Vad mer kan man önska?

Global GS-63 Fiskbenspincett Böjd – 295 kr
Jag köpte min hos Bagaren & Kocken, men den finns säkert på fler ställen.
Reklam:
Cole & Mason – salt- och pepparkvarn

Ett tips så här i mellandagarna kan kanske vara på sin plats? Har länge sökt efter ett nytt set med salt- och pepparkvarn och siktat in mig på Cole & Mason. Just nu säljer ICA Maxi ett set i en snygg presentförpackning för endast 299kr. Ett riktigt bra fynd med andra ord.

Reklam:
OBH Nordica Supreme – kastrullerna som designguden glömde

Det här blir inget tips, det blir snarare ett icketips! En rekommendation att helt undvika allt vad OBH Nordica Supreme heter, i alla fall deras kastruller.
Unik gryta med non-stick beläggning. Grytan har integrerat durkslag i locket och de dubbla handtagen på lock och kärl är designade på ett sådant sätt att locket fixeras så att det går lätt går att hälla av kokvatten och spad utan att man bränner sig eller tappar hälften av innehållet i slasken.

Helt sant, men själva ventilen/hällpipen är så liten att det är snudd på omöjligt att få ur vattnet i grytan när du har någonting i. Dessutom blir handtagen rätt värma och de är dessutom rätt svåra att hålla i.

Locket är en annan femma, det fastnar oerhört mycket smuts i alla skarvar och det blir därför lite extra svårdiskat.

Själva grytorna i sig är bra, men stort minus för de enormt obekväma handtagen som blir väldigt varma att hålla i, locken som är svårdiskade och durkslagsfunktionen där själva ventilen/hällpipen är för liten för att det effektivt ska gå att hälla av vattnet. Själva funktionen som sådan tycker jag är oerhört smart, men den fungerar inte fullt ut.
Tyckte jag gjorde bra research när vi behövde köpa nya grytor i och med att vi bytte ut vår spis till en med induktion. Läste tester på nätet och just OBH Nordica fick bra betyg så vi slog till. Dumt att köpa grytor på nätet när man inte har provhållit i dem någon längre stund. Hade bara tittat som hastigast på kastrullen på Coop och tyckte att den verkade vettig. Vad jag inte tänkt på då var att jag lyfte en tom kastrull utan innehåll. Det är en helt annan femma att lyfta samma kastrull med mat i. Handtaget är inge vidare att hålla i när man ska lyfta kastrullen med lite vikt i, lägg där till värmen så har du en riktigt dålig kombination.
Reklam:
Juicetest med Juicemastern
Jag har tidigare bloggat om vår nya Juicemaster. En dag i somras körde vi till billiga fruktbutiken och köpte lite blandat för att kunna testa den ordentligt.


Glas 1 (längst bak till vänster): Päron
Kommentar: Mjuka päron gav inte speciellt mycket dricka, utan det blev tjock pure av det hela. Päron är gott och päronpure är också gott, men inte att dricka ;)
Glas 2 (precis framför glas 1): Päron + banan + apelsin
Kommentar: Första försöket med banan i maskinen blev inte så lyckat. Tjock mos och märklig konsistens. Men visst, smaken var det inget fel på.
Glas 3 (det gula i mitten): Apelsin + äpple
Kommentar: En klassisker som faktiskt blev dagens godaste. Saftig mogen apelsin i kombination med ett ganska hårt syrligt äpple.
Glas 4: Apelsin + äpple + morot
Kommentar: Och när moroten kom ner i den här blandningen smakar det plötsligt multivitaminjuice. Även denna fullt drickbar!
Glas 5: Galiamelon + persika
Kommentar: Jag erkänner, alla ideer är inte bra. Detta blev inte speciellt bra. Jodå, drickbart, men melonen tog över fullständigt och smaken blev allt för skarp.
Glas 6 (längst fram till höger): Galiamelon + persika + banan
Kommentar: Och här är dagens bottennapp. Försökte mig åter igen på att trycka ner en banan och allt blev grumligt och märkligt.

Slutsats: Hårda äppel och förmodligen även hårda päron är att föredra. Apelsin/clementin och andra citrusfrukter fungerar också bra. Banan passar bäst i smoothiesar.
Kommer jag att stiga upp tidigare på morgonen för att göra juice till frukosten? Nä, det kommer jag inte att göra. Men till helgen är det verkligen inte omöjligt att jag gör det. Speciellt nu när hösten närmar sig och det plötsligt går att få tag i svenska billiga äpplen.
Reklam:
« Nyare inlägg 1 2 … 7 8 9 10 11 Äldre inlägg »
Skrivet av
Skrivet av
Kom igång och baka med surdeg! Recept och tydliga bilder.
Receptsamling för slow cooker/crock pot
Receptsamling stekhäll och muurikka
Allt du behöver veta om att laga pizza! Recept, inspiration och tips.
Recept och inspiration till Thermomix
Recept med gröna sköna ärtor
Squash/Zucchini-recept
Recept med pumpor
Recept med värmande soppor
Grytrecept
Fisk & skaldjursrecept
Karins favoritmornar - vårt favoritbröd!
Tunnbrödsspecial - den perfekta picknickmaten!
