Cheesecakemuffins

Att jag gillar muffins är knappast någon nyhet för Salt & Peppars läsare. Därför tänkte jag passa på att bjuda på ytterligare ett muffinsrecept.

15 mellanstora muffins [ca 7 stora eller 12 mindre står det i receptet men jag undrar vad tusan de använder för storleksmått i så fall…]

Ingredienser:
3½ dl vetemjöl (210 gr)
1½ tsk bakpulver
125 gr smör (rumsvarmt)
1 3/4 dl socker
2 ägg
1 1/4 dl mjölk
150 gr jordgubbar (ca 2½ dl)
½ dl socker
1½ msk maizena majssträkelse
½ sats vaniljströssel [jag använde upp hela satsen!]

Cheesecakefyllning:
200 gr Philadelphiaost [jag använde light och det fungerade finfint]
3/4 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
Jordgubbar

Vaniljströssel:
1 1/4 dl vetemjöl
3/4 dl socker
1 msk vaniljsocker
60 gr smält smör

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Cheesecakefyllningen: Vispa osten mjuk med elvisp. Rör i socker, ägg och vaniljsocker. Vispa blandingen luftig.
3. Blanda vetemjöl och bakpulver i en stor skål.
4. Vispa smör och 1 3/4 dl socker med elvisp. Vispa ner äggen ett i taget. Tillsätt mjölk,
5. Rör ner äggblandningen i den torra mjölblandiningen. Rör samman så att det precis blandar sig.
6. Fyll smeten till häflten i formarna.
7. Vaniljströssel: Blanda de torra ingredienserna. Smält smöret och häll ner i mjölblandningen. Rör runt så att det blir smulor.
8. Skiva jordgubbarna och blanda med ½ dl socker och majsstärkelse.
9. Lägg på ett lager jordgubbsmos på smeten men spara lite. Fyll på ena halvan med cheesecakefyllning och den andra med muffinssmet. Toppa med lite jordgubbsmos på mitten. Strö till sist över vaniljströssel över jordgubbsmoset och muffinssmeten.
10. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter tills smeten stannat. Känn med sticka. Grädda något kortare tid för mindre muffins.

Cheesecakemuffins

Jag funderade både en och två gånger innan jag satte in muffinsplåten i ugnen och såg framför mig hur jag skulle få skura hela ugnen. Japp, muffinsarna höll sig inte inom sina formar utan rann ut.

Mitt tips är att använd färska jordgubbar. Frysta fungerar, men blir såsigare. Fyll inte muffinsformarna ända upp för de lär rinna över! Gör några fler i stället.

Min cheesecakefyllning blev väldigt lös, kan ha varit p.g.a. att jag använde lightvarianten av osten. Fyllde därför i med muffinssmeten först och sen med cheesecakesmeten och det fungerade finfint.

Vaniljströsslet är gott så varför snåla? Jag använde hela satsen, vad tusan gör man annars med andra halvan?

Cheesecakemuffins

Källa: Allt om Mat

Enormt goda blev de och jag lär garanterat göra dem igen. Dock tror jag att jag satsar på färska jordgubbar nästa gång! Funderar annars på om det inte skulle fungera att göra samma sak fast som en mjuk kaka och sedan skära i bitar. Återkommer med resultatet i så fall.

Reklam:

Ostpaj med lök

Ostpaj med lök

Jag har genom åren gått med i diverse receptklubbar. Bl a så fick jag under lång tid receptkort från Mina bästa recept. Många av dessa hamnade längst in i nåt skåp, men ett och annat guldkorn hittade jag och har använt ofta. Bland dem finns den här ostpajen, som blir hög och luftig och fantastiskt god. Den passar bra både som lunch eller middagsrätt med en sallad eller som en del av en buffé.

Tid: ca 1 timme, men degen bör vila innan.

Ugnsvärme: 200°

Till 4-6 port:
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
100 g smör eller margarin
3 msk kallt vatten

Fyllning:
1 dl vetemjöl
4 dl mjölk
1/2 dl finhackad gul lök
3 ägg
200 g riven ost
2 dl gräddfil
1/2 tsk salt
1 kryddmått riven muskot

1. Hacka samman mjöl, salt och matfett, tillsätt vattnet och arbeta snabbt samman degen.

2. Låt degen vila kallt minst en timme (här har jag ofta fuskat med tiden och det har blivit bra ändå).

3. Vispa samman mjöl och mjölk i en tjockbottnad kastrull, låt det hela sjuda upp under vispning.

4. Tillsätt löken, låt blandningen sjuda ca 5 minuter på svag värme och sedan svalna.

5. Vispa upp äggen.

6. Rör ner ägg, riven ost och gräddfil i lökblandningen. Smaksätt med salt och muskot.

7. Klä en form med pajdegen. Stick några hål i degen med en gaffel. Grädda den i ca 10 minuter.

8. Häll i ost- och lökmassan och grädda pajen i ytterligare ca 30 minuter eller tills den fått färg och verkar genomgräddad och fast.

Reklam:

Gurk- och avokadosoppa

Hade med mig senaste numret av LagaLätt till jobbet idag och satt och bläddrade lite i den på lunchen. Fanns ett reportage som hette “Ljuvlig middag som spirar” och var en trerätters festmeny. Jag fastnade för den enkla förrättssoppan och tänkte att den ska vi ha till förrätt idag. Inte för att vi brukar äta förrätter till vardagsmiddag (som idag bestod av köttfärssås direkt från frysen och pasta). Hur som helst, på väg hem från jobb köpte jag ingrediensera till soppan.

Ingredienser till soppan

Till 4 små portioner
1 gurka
1 äpple (granny smith)
1 avokado
1 msk färskpressad citron
2 dl kallt vatten (eller ca 15 isbitar)
1 tsk salt
1 krm peppar

till serveringen:
25-30 räkor
1 tsk chiliolja (t ex Ravini Maloni) (jaja, lite chilipulver och olja fick duga)
1 msk hackad gräslök (vilket jag struntade i)

Ner i mixern med det..

Sen skalar man gurka och äpple och skär i bitar. Dela avokadon och gröp ur köttet. Lägg alla ingredienserna (gurka, äpple, avokado, citronsaft, vatten, salt, peppar) i mixern och kör.

Låt soppan stå kallt en stund.

Blanda räkorna med olja och vänd eventuellt i gräslök och servera till soppan.

Färdig soppa

Sådär, färdig soppa som ser riktigt god ut.

Men..

Det här var faktiskt riktigt illa. Att det inte var en Chrisse-soppa förstod jag ganska snart. Men jag brukar ju gilla sånna här saker. Men icke. Jag åt upp räkorna och resten åkte i soporna. Usch och blä!

Reklam:

Vegetarisk buffé

Igår var jag på födelsedagsfest hos min kompis Anne. Det bjöds på en vegetarisk buffé som blev väldigt uppskattad bland gästerna. Så trots att detta inte är något jag själv lagat så vill jag dela med mig av läckerheterna vi fick.

Vegetarisk buffe

Det beiga uppe till vänster är Hummus (kikärtsröra), sen ligger där Tabouleh (persilja, bulgurvete, lök och tomat), nästa röra är Baba ganoush (med aubergine). Sen fanns det stekt Halloumi (ost), Falafelbollar, tomat, rädisor, rödlök, svarta oliver, sallad, Vinbladsdolmar och bröd. Till detta serverades det ett rött vin.

Till efterrätt blev det en smaskig jordgubbstårta.

Tack för en jättetrevlig kväll med god mat Anne!

Reklam:

Ishavsräkor à  la provencale

chris_070421.jpg
Det här blev vår lördagsmiddag den här helgen. Vi har lagat det förut, men det var alldeles för länge sen. Det här är mycket gott och dessutom snabblagat.

Det här behöver du till 4 pers:
1 kg stora ishavsräkor
2 + 2 msk smör
1 gul lök
3–4 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
300 g färska champinjoner
4–5 tomater
2 1/2 dl torrt vitt vin (späd med mer vin om det behövs)
1 fiskbuljongtärning
1 msk smör + 1 msk vetemjöl
salt
ca 1/2 dl hackad persilja

Tillbehör: Baguette

1. Skala och skiva löken och vitlöken i tunna skivor. Tvätta och skär champinjonerna i tjocka skivor. Klyfta tomaterna i mindre klyftor.
2. Fräs löken och vitlöken i ca 2 msk smör utan att den får färg. Tillsätt tomatpurén, champinjonerna och tomaterna samt smula i buljongtärningen. Späd med vinet och ge det hela ett uppkok.
3. Blanda 1 msk smör med 1 msk vetemjöl till en slät massa och klicka i under omrörning. Låt allt koka sakta ca 10 min. Skala under tiden räkorna.
4. Strax före serveringen tillsätts räkorna tillsammans med 2 msk smör. Hetta upp det hela under omrörning utan att det kommer i kok. Smaka ev av med salt. Strö över persilja och servera med baguette.

Receptet kommer från: Gourmetmat på 60 minuter (Prisma)

Reklam:

1 2 3 4 5